Werkt massagetherapie?

‘Ja,’ zegt onderzoeker Maria Hernandez-Reif van de universiteit van Miami. ‘Er is een verband tussen stress en ons immuunsysteem. Massage vermindert de aanmaak van het stresshormoon cortisol, waardoor het immuunsysteem zich kan herstellen.’

Massage PMR bij Parkinson

Pilotstudie naar het effect van massage versus progressieve spierontspanning bij mensen met de ziekte van Parkinson. Een proefonderzoek in Florida naar de effecten van massage en progressieve spierontspanning ( PMR ) bij 16 volwassenen met de ziekte van Parkinson leverde dubbelzinnige resultaten op. De deelnemers kregen 5 weken lang 2 maal per week een massagebehandeling of een PMR-trainingssessie. Urinemonsters aan het einde van de studie toonden aan, dat degenen die massage hadden gekregen lagere norepinephrine- en epinephrinewaarden (stresshormonen) hadden dan aan het begin. Dit was een aanwijzing voor vermindering van stress en stemde overeen met de waarneming van artsen en de betreffende patiënten zelf, dat zij verbeterd waren in hun dagelijks functioneren. Bij de patiënten in de PMR-groep werden na afloop hogere dopaminewaardes gemeten, terwijl bij Parkinson normaliter juist sprake is van dopaminevermindering. Tegelijkertijd vertoonden deze deelnemers echter hogere epinephrinewaardes, wat wijst op een toename van stress. De onderzoekers vragen zich af of de ontspanningsoefeningen, die op zichzelf heilzaam leken, door de deelnemers misschien als te inspannend zijn ervaren.

[ Maria Hernandez-Reif e.a., Parkinson’s disease symptoms are differentially affected by massage therapy vs. progressive muscle relaxation: a pilot study, Journal of Bodywork and Movement Therapies, 6(3), Jul 2002, 177-82 ]