Wat is cupping therapie? Cupping therapie is afkomstig uit China en wordt daar al eeuwen gebruikt om de energiebanen van het lichaam te behandelen en stagnaties in de energiestroom te verlichten. Deze kunnen zich o.a. laten zien als spierknopen en verhard bindweefsel. Cupping heeft een sterke invloed op de huid, de spieren, de bloedsomloop en het zenuwstelsel.

Stagnaties laten zich vaak fysiek zien als pijnlijke spierknopen en verhard bindweefsel. Cupping therapie is een intensieve en effectieve vorm van massage die dit spiergebied weer kan laten ontspannen. Bovenop en rondom de pijnlijke spier wordt de huid en het bindweefsel stevig gestimuleerd door middel van het vacuüm brengen van de cup en door speciale trekkende bewegingen. Het onderliggende gebied wordt extreem goed doorbloed en door reflexwerking komt het tot ontspanning. Afhankelijk van het te behandelen gebied worden één of meer cups gebruikt.

Wanneer cupping? Bij o.a. de volgende klachten: – Spierknopen – Frozen shoulder – Rug- & nekklachten – Hoofdpijn en migraine – Stress gerelateerde (spierspanning)klachten Effect Afvalstoffen in de dieper gelegen weefsels worden aan het huidoppervlak gebracht en kunnen zo beter door het lichaam worden afgevoerd.  De stofwisseling wordt geactiveerd en de weerstand wordt verhoogd. Onder de cups treed een zeer sterke doorbloeding op waardoor spierknopen verdwijnen. Tevens worden verklevingen losgemaakt.

Cupping kan gevoelig/pijnlijk zijn maar wordt meestal als prettig ervaren. Ook geeft het mentaal verlichting. Na de behandeling kunnen rood/blauwe plekken zichtbaar worden. Dit is een normale reactie. Na verloop van een aantal dagen verdwijnen deze vanzelf.

Contra indicatie Wanneer kan je beter geen cupping massage ondergaan? – Bij vaataandoeningen (trombose, spataderen) – Tijdens zwangerschap