Deze contra-indicaties gelden voor alle massages behalve de Ayurvedische massage!!!!

Massage heeft als doel het lichaam zo optimaal mogelijk te laten functioneren. Er zijn een aantal factoren, de zogenaamde contra-indicaties, waardoor massage in zijn geheel (absoluut) of gedeeltelijk (relatief) niet uitgevoerd mogen en kunnen worden.

Absoluut in het geheel niet:

• bij hartklachten en hartafwijkingen: door ontspanning kan hartritme dalen

• ernstige vaataandoeningen over het hele lichaam: beschadiging van de verzwakte vaten door de druk

• teveel pijn en vermoeidheid: onvoldoende verwerking van de diverse massageprikkels

• besmettelijke huidziektes: prikkeling van het proces, daardoor gevaar van uitbreiding of verergering

• koorts: massage zal de verhoogde stofwisseling verergeren

• infectieziektes, zoals griep en zware verkoudheid: massage verergert de symptomen

• steenpuist: besmettingsgevaar en uitbreidingsgevaar.

Absoluut plaatselijk niet op het desbetreffende lichaamsdeel waar het zich bevindt, de rest van het lichaam kan wel:

• acuut trauma, verwonding, letsel, blauwe plekken of zwelling

• ontstekingen of tumoren: kans op verergering of verspreiding

• verdikkingen, waarbij twijfel is over de oorzaak

Relatief algeheel of plaatselijk wel, maar aangepast qua tijdsduur, techniek en vooral druk. Dus voorzichtigheid geboden:

• hoge en lage bloeddruk

• trombose en gebruik van bloedverdunners

• bot- en spierziektes, zoals reuma, osteoporose, artritis

• bij bepaald medicijngebruik, waaronder antibiotica, antidepressiva, ontstekingsremmers en medicijnen, die de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden

• herstelperiode na een operatie of ziektebeeld

• lichte vaataandoeningen en spataderen

• zwangerschap (eerste drie maanden afgeraden en bij stoelmassage geen drukpunten)

Samen kijken we dan naar de voor u optimale massagevorm op dat moment.

Bij twijfel verwijs ik u door naar uw huisarts, want uw veiligheid staat voorop.